torsdag 27 november 2008

Framme i Medina

Nu har jag landat på destination 2. Medina. Familjen hämtade mig vid flyget och visade vägen till deras hem. Enkelt men mysigt precis som i Jerusalem. Även här finns mycket symboler på väggarna som tyder på att de är troende.
De som fångade min uppmärksamhet var en matta. En liten liten matta som liknade en dörrmatta ungefär. Den bara låg där. Mitt framför väggen. Det såg nästan ut som den hamnat fel så jag var ju tvungen att fråga. Line, mamman i familjen sa att den låg där för att man sitter på den när man ber. Man ska ha huvudet mot väggen, det är i riktning mot Mekka. Bönen är väldigt viktig för muslimerna, de ber fem gånger per dag. Att mattan ligger där ser ju lite konstigt ut kanske i mina ögon men det är ändon intressant på nått sätt. Alla muslimer som ber har sitt huvud i riktning mot Mecka. För att deras gud ska höra? Eller för att alla med människor ska höra och hjälpa? ja, den får man fundera på.
Nä man blir trött av att resa. jag ser fram emot morgondagen då mitt lärande fortsätter.

Inga kommentarer: