tisdag 25 november 2008

Pesach

Dagarna rullar förbi här i Jerusalem. Idag har den dagen som jag längtat till kommit. Idag började Pesachen. Den judiska påsken. Ikväll åt vi den stora måltiden sedern. Ordet Seder betyder ordning. Det är en stor och lång måltid. Man äter speciella maträtter i en speciell ordning. Pappan i familjen läser ur en bok, Haggada. I Haggadan berättas judarnas historia. De berättas om befrielsen,vandringen ur Egypten, slaveriet och mycket mer. Varje maträtt på bordet har en speciell mening. Visa maträtter på matbordet ska man tydligen inte äta. Jag var himla sugen på ägg, men de fick man inte äta berättade Ashley. Hon berättade att en liten flicka en gång frågat varför man har med ägg på sedern."Därför att ägg symboliserar judarna", svarade rabbinen. "Ju mer ett ägg bränns eller kokas, dessto hårdare blir det". Jag frågade inte riktigt vad han menade med det men jag skulle tolka det som att även om judarna fått lida mycket och fått utstå mycket plågeri. Även allt detta så är judendomen fortfarande en mycket stark religon och tro. Mycket på bordet är där för att symbolisera livet som slav. Många judar plågades och tvingades att arbeta mycket hårt av Farao. Grönsakerna visar den enkla mat slavarna fick äta. Charoset var en röra som smakade nötter,mandel också vin och kanel. Röran symboliserar murbruket som andvändes när pyramiderna i Egypten byggdes. Pesachen är en glad högtid. Alla runt bordet var glada även fast de handlar om att förstå lidandet. Här förstärks min bild av att det är väldigt viktigt för judarna att förstå sina förfäders historia och hur deras religon grundades och varför den är som den är. Gemenskap skulle jag säga. Man sjunger och välsignar. När sedern avslutas ca 2 timmar senare avslutar Eric med att säga "Leshana haba'a b'Yerushalyim". Ashley hjälpte till att överstätta och sa att de betydde "För nästa år i Jerusalem", ungefär som gott nytt år som vi säger hemma. Sedern var verkligen en trevlig högtid. Jag kände mig inte alls utanför för att jag inte varit med om en seder innan eller för att jag kanske inte förstod allt. Så mycket kärlek och gemenskap under en måltid. I judendomen har man många högtider tex Sukot som är en skördefest, Chanukka motsvarar den kristna julen och Rosch Hashana som är nyårsfesten bara för att nämna några. Judendomen har många fler högtider än kristendomen. Själv tycker jag att högtiderna i judendomen verkar roligare än de kristna. Alla högtider i judendomen är en glad stor fest. Yom Kippur heter en högtid som kanske inte är lika festig som de andra. De som är troende fastar i ett dygn och högtiden handlar om att få förlåtelse för sina synder berättar Adam. Många högtider varar i flera dagar. Högtiderna är väldigt intressanta tycker jag för att de är så annolunda de jag är van vid. Andledningen till att judarna har mer festliga högtider än kristendomen tror jag är att de har blivit illa behandlade. De firar befrielsen. De firar och tackar gud för att de fick det bättre. De kristna har inte så mycket "dålig" historia bakom sig. Men det är bara vad jag tror.
Shalom (betyder fred, men även adjö.)
Johanna

källor:
http://www.chabadstockholm.com/templates/articlecco_cdo/aid/76108/jewish/Sedern-en-handledning.htm


http://attblijude.blogspot.com/2008/04/pesach-den-judiska-psken.html

även boken "Religon och liv" av SOL3000

Inga kommentarer: