lördag 22 november 2008

Mycket fakta, Mycket tankar

Idag när vi åt frukost blev jag väldigt nyfiken på maten i judendomen. Vad får man äta och vad får man inte äta? Jag frågade b.la varför man inte åt griskött tillexempel. De tittade på varandra och svarade sedan som en självklarhet " för att det står i bibeln att det är orent". Så är det också i islam, man äter inte griskött. En skillnad är att i judendomen får man dricka vin men i islam är alkohol inte tillåtet. Anchal sa att samtidigt som det finns mycket regler att följa så finns det en anledning till dom. Gud har skapat livet för att man ska kunna glädjas och hade bra. Jag kan tycka det verkar tråkigt att ha så mycket regler att följa. Men så är det verkligen inte enligt familjen James. De njuter och glädjs precis lika mycket som en kristen även om de inte äter griskött menar de.
Idag har jag också lärt mig att det finns två olika inriktningar inom judendomen. Alla judar tror inte lika. Jag trodde att det var strängt att alla tror vad bibeln säger för det är guds sanna ord ungefär men så är det tydligen inte. I judendomen är de fullt tillåtet att diskutera sin tro fritt. Den ena gruppen, de ortodoxa är den gruppen som tror att allt i bibeln är guds sanna ord och ska följas noga. Den andra gruppen, de liberala följer också bibeln men tolkar den på ett annat sätt. De tycker att de gud sagt ska anpassas efter den tid man lever i.
Olika indelingar finns ju även i kristendomen. Här är skillnaderna inte så tydliga. Gruderna är samma för de tre grupperna men de väljer att lägga tyndpunkten på olika budskap. De kristnas indelningar heter Ortodoxa,protestaner och katoliker.

En av alla saker som skiljer kristendomen från judendomen är att de kristna tror att Jesus är messias,hjälten. Judarna tror inte att messias kommit än och när han kommer ska de vara fred på jorden. De tror ochså att messias är en vanlig människa ingen gudason. Här skiljs också tron åt emellan de ortodoxa och de liberala.

Synen på kvinnor har också påverkat judendomen precis som alla andra religoner. Dock inte lika mycket som den påverkat islam där det står i koranen att mannen får slå sin hustru om hon underkastar honom. I judendomen är kvinnas viktigaste uppgift att vara en bra hustru och ta han om hemmet och barnen. Men kvinnorna är ändon mycket friare än vad jag trott. Några har arbeten och vissa är välutbildade. Men en sak som jag förståt är att i ett äktenskap kan inte kvinnan begära skilsmässa. De kan bara mannen göra. De tror jag beror på att äktenskap är en cermoni som är mycket kopplad till gud. Detta är rabbinernas lag och jag tror inte någon vågar "trotsa" gud och säga något annat. En kvinnas enda chans till skilsmässa kan vara att köpa sin skilsmässa av sin man.
Ja, idag blev det mycket på en gång men man får sig en tankeställare..

1 kommentar:

Unknown sa...

Hejsan!
Jag har läst en del på din blogg och vill kommentera lite.
Du skriver: ” Jag frågade b.la varför man inte åt griskött tillexempel.”

Den frågan besvaras på detta inlägg
” Jag kan tycka det verkar tråkigt att ha så mycket regler att följa. Men så är det verkligen inte enligt familjen James. De njuter och glädjs precis lika mycket som en kristen även om de inte äter griskött menar de.”
Det är en glädje att tjäna Skaparen genom att följa Hans direktiv!! Jag har praktiserat judendom i mer än tre år. En stor anledning till att jag gör det är eftersom det går att bevisa existensen av en Skapare och att Dennes Instruktioner finns i ”Moseböckerna” - med formell logik baserat på vetenskapliga premisser - samt att Dennes syfte med mänskligheten är att de ska praktisera de Instruktionerna.” [klicka på länken till vänster för bevis]

Du skriver: ” En av alla saker som skiljer kristendomen från judendomen är att de kristna tror att Jesus är messias,hjälten. Judarna tror inte att messias kommit än och när han kommer ska de vara fred på jorden. De tror ochså att messias är en vanlig människa ingen gudason.”

Det finns en judisk grupp som har starka bevis till att Ribi Yehoshua var Messias. Hans undervisning förvrängdes sedan till ”Matteusevangeliet” och hans namn förvrängdes till Jesus. Den gruppen heter Netzarim och bevis för dessa påståenden om Ribi Yehoshua finns på hemsidan www.netzarim.co.il .
Han var en helt vanlig människa precis som den judiska Bibeln profeterar.

Vänliga hälsningar, Anders