fredag 28 november 2008

Gudtjänst!

En av de saker jag tyckte var mest intressant i Jerusalem var att gå på gudtjänsten. Just för att man ser likheter och skillnader så tydligt. Så idag tog Line med mig på en muslimsk gudtjänst. Deras kryka kallas moské och är en väldigt vacker byggnad. När man gick in var man tvungen att tvätta sig. Hygienen är väldigt viktig. En kvinna som har mens får inte komma in i moskén eller på visa ställen inte ens gå ut för hon anses oren. Precis som i judendomen får inte kvinnorna och männen sitta tillsammans. Männen sitter längst fram och kvinnorna sitter längre bak elller på en läktare. På vissa gudtjänster får inte ens kvinnan komma in i moskén. Kvinnosynen inom Islam är väldigt mycket påverkat av de som står i koranen såklart. Koranen påverkar många lagar. Jag hade aldrig klarat av att leva som en muslimsk kvinna. Kanske lite för att jag är van vid att ha frihet, gå klädd hur jag vill och få säga vad jag vill utan att någon har rätt att slå mig. Jag tycker de är förfärligt att det fortfarande är så illa på vissa ställen och inom vissa religoner. När vi väl satt oss så började gudtjänsten. Man har heller ingen präst utan bara en man som kan koranen. Gudtjänsterna inleds alltid med "La ilaha il Allah, Muhammed rasul llah". Det betyder "Det finns ingen gud förtutom gud och Muhammed är hans profet". Vare sig man är kristen,jude eller muslimsk så tror man bara på en gud tillskillnad från buddismen. Muslimerna kallar sin gud för Allah. En skillnad mot kristendomen är att i islam tror man inte att Jesus är guds son. Jesus är en profet. I övrigt gick gudtjänsten mest ut på att be. Man kommer till gudtjänsten för att be tillsammans. De känns som att islam har många högtider precis som judendomen för att skapa gemenskap, men jag tycker de verkar lite som att männen är de viktiga i religonen.

Vilket inte stämmer!

Inga kommentarer: